zaterdag 3 juni 2023

Vogelspotting en Fietsavontuur in De Lieden bij Haarlem (Lepelaars fiets route) 50km

Bestemming: De Lieden, Haarlem, Nederland
Reisgezelschap: Anne-Marie (initiator), Angelika, Frans, Job en ik (Hans)

Op een prachtige zaterdag besloten we een avontuurlijke vogelspotting- en fietsroute te verkennen in De Lieden bij Haarlem. Met Anne-Marie als onze deskundige gids vertrokken we om 13:30 uur vanaf restaurant Polly Goudvisch. Het weercijfer was een fantastische 8, wat beloofde dat het een geweldige dag zou worden.

We baanden ons een weg door het drukke fietsverkeer van Amsterdam en al snel bevonden we ons op het rustige Brettenpad, op weg naar De Lieden. Onderweg stopten we bij een historische Amsterdamse banpaal uit 1624, waar we, te midden van het geluid van overvliegende vliegtuigen, veel vogelgezang hoorden, waaronder enkele bijzondere soorten volgens onze expert Anne-Marie.

In het prachtige Spaarnwoude park gebruikten we een app om de eerste zangvogels te determineren. Na het park kwamen we op de daadwerkelijke route terecht: de Lepelaar route. Via schitterende fietspaden volgden we de punten uit de routebeschrijving. We zagen en hoorden talloze vogels, maar de Lepelaars waren alleen op grote afstand te observeren met behulp van verrekijkers.

Onze volgende stop was in Spaarndam, waar we genoten van een welverdiend drankje met gebak bij DeKolk. Tot onze verrassing kregen we de meest bizarre cheesecake ooit voorgeschoteld! Hoewel het mierzoet was en totaal niet leek op een traditionele cheesecake.
Maar maakte het heerlijke KolkBier (van Jopen) alles goed!

Spaardamse Cheese Cake

Vervolgens vervolgden we onze route langs de stompe toren van Spaarnwoude en de vogelkijkhut bij de Spaarnwoude Plas. We fietsten een stukje langs de oever van de Mooie Nel, door Penningsveer en maakten daarna nog een wandeling in het Oeverlanden Liede-gebied.

Als hoogtepunt van de dag bezochten we de Lepelaarskolonie nabij hotel De Zoete Inval. Hoewel de Lepelaars zich verscholen hielden in de bomen, konden we ze van dichtbij bewonderen en hun gracieuze aanwezigheid ervaren. Volgens Anne-Marie waren we te laat in het broed seizoen en zouden we tocht nog een keer over moeten doen maar dan eerder in het jaar.

Na een dag vol avontuur en voldaanheid keerden we huiswaarts. We hadden een reservering gemaakt voor een heerlijke authentieke Indische maaltijd bij Ruspita op het Purmerplein. Onderweg naar het restaurant, bij een stoplicht na het Westerpark, kwam Frans echter ten val doordat zijn jas achter zijn zadel bleef haken. Gelukkig kwam hij er met slechts een verwonding aan zijn arm vanaf, maar we waren opgelucht dat hij verder in orde was.

Bij het restaurant aangekomen, verzorgde de zeer gastvrije eigenaar van Ruspita de wond van Frans. Na een smakelijk Indisch diner bleek het pinapparaat van het restaurant niet opgewassen tegen drie verkeerde pincodes en blokkeerde het (?). Uiteindelijk kon Frans via een bankoverschrijving betalen. Met een beetje verwarring bij de restaurant-eigenaar namen we afscheid en eindigde onze dag op het Purmerplein.

Het was een prachtige fietsdag vol natuurlijke schoonheid, vogelspotting en avontuurlijke momenten. Ik heb De Lieden op een geheel nieuwe manier gezien met nieuwe routes. Deze onvergetelijke ervaring zal nog lang in mijn herinneringen blijven voortleven.

HansGpt.

------

VERSLAG DOOR ANGELIKA

Het was een enerverende dag !
Veel verschillende vogels gespot en ook de Lepelaar waar het om te doen was.
Dit onder begeleiding van Annemarie, onze vogelaar, wat een aanwinst.
Cheescake geserveerd gekregen in Spaarnwoude in de vorm van een omver gegooid bloempotje en totaal niet smaakte naar cheescake.

Bij het Westerpark viel Frans van de fiets. Hij bleef haken met zijn jas aan het zadel. In het restaurant op het Purmerplein waar we nog heerlijk gegeten hebben werd Frans deskundig verzorgd aan zijn schaafwond.

We vertrokken later dan ooit, namelijk pas om 13.30 , omdat ik nog een werkbeurt had op de tuin. Voor mij een volledige workout. 2 uur schoffelen en daarna fietsen. Heerlijk!  En ik kwam erachter dat  mijn kilometerteller ook doorteld zonder ondersteuning van mijn e-bike en dat ik ook goed kan fietsen zonder ondersteuning, wat ik dan ook na deze ontdekking gedaan heb. Annemarie kwam erachter dat haar optimisme te ver is doorgeschoten toen ze de zon zag schijnen en dat een jasje toch handig is.

Angelka.

Het fotoalbum van de dag