vrijdag 23 juni 2023

Knooppunten fietsroute rond het Alkmaardermeer (+ Schermer polder) 57km

Initiator: Angelika

Knooppunten route: https://www.fietsnetwerk.nl/fietsroutes/downloaden/fietsroutekaart/5919b8af5eca1 

Deelnemers: Angelika (gids), Job, Annemarie, Hans, Bertie

Afgelopen vrijdag hebben we op initiatief van Angelika de knooppunten fietsroute rond het Alkmaardermeer (+ Schermer polder) van 57 km gereden. Het was een mooie tocht, maar de naam van de route was enigszins misleidend omdat we het Alkmaardermeer nauwelijks hebben gezien en voornamelijk langs de Schermerpolder hebben gefietst.

We begonnen bij het NS-station Uitgeest en fietsten via Krommenie en Westknollendam naar het pontje "De Woude-Starnmeer". We staken over naar het restaurant 't Kombof waar we even stopten voor een kopje koffie.

Daarna reden we noordwaarts de Schermerpolder in, langs Grootschermer en Ursem, en maakten we een stop bij "Bianca's Brasserie en B&B" voor een drankje. Vervolgens fietsten we zuidwaarts over een kaarsrechte weg naar Stompetoren en staken we het Noord-Hollands kanaal over met het pontveer Akersloot-Zuidschermer.

Aan de overkant genoten we van een welverdiende snack bij "Cafetaria 't Pontje", omdat we inmiddels wel trek hadden gekregen. Een paar kilometer verder stopten we bij "Lisa's Ijssalon" voor een lekker ijsje. Daar opperde iemand om door te fietsen naar Zaandam, maar ik was niet erg enthousiast over het idee van nog eens 16 km extra langs provinciale wegen. Na de ijssalon moesten we nog 8 km fietsen naar Uitgeest. In Uitgeest besloot ik, gezien de hitte en tegenwind, dat het voor mij wel genoeg was geweest. Mijn teller stond op 57 km en ik besloot de trein naar Amsterdam te nemen. Uiteindelijk deed de rest van de groep hetzelfde en zaten we met z'n allen om 20.00 in de trein naar Amsterdam.

Terugkijkend realiseer ik me dat ik beter had moeten communiceren bij de laatste stop. Ik had moeten benadrukken dat de route kennelijk 5 km langer was dan wat de knooppuntenroutesite beweerde (52 km) en dat er nog 8 km te gaan waren. Misschien had de groep dan niet zo lichtzinnig gereageerd op het idee om nog eens 16 km extra naar Zaandam te fietsen, waardoor de totale afstand op 73 km zou zijn gekomen. Maar omdat ik mezelf had voorgenomen om niet als gids op te treden tijdens deze tocht, was ik bezorgd dat ik wellicht het resterende traject naar Zaandam zou moeten gidsen.

Al met al was het een avontuurlijke fietstocht waarbij we een behoorlijke afstand hebben afgelegd, met redelijk wat wind en veel zonneschijn.Ik zou nog wel eens terug willen keren naar dit gebied want ik zag later op de kaart dat er veel mooiere fietspaden in het Schermer polder gebied zijn!

Hans

De gefietste route (GPS): GPS track met stops

Het fotoalbum: Foto's door Angelika, Bertie en Hans


Geen opmerkingen: