zondag 22 april 2012

Owen Kelly in KRO Brandpunt

Een beladen dag vandaag. KRO Brandpunt komt ons filmen i.v.m. een programma over 400 jaar grachten in Amsterdam. Die grachten zijn niet alleen mooi en romantisch. Er verdrinken ca 15 mensen per jaar in. Ook Owen Kelly, bron van DePund. Van de week was Brandpunt bij mij thuis voor een interview over hem. En nu komen ze naar onze fietsclub voor wat illustratieve beelden. Dat Owen een fietsclub heeft nagelaten, is toch heel bijzonder.
Als ik bij het CS kom, word ik vrolijk begroet: ‘Hé Marijke’. Leuk klinkt dat. Bart Ruijs (interviewer) en Leo Baatsen (cameraman) staan bij de pont met gratis koffie vanwege het vreselijke treinongeluk van gisteren. Of ik even terug wil rijden en opnieuw komen aanfietsen. Doe ik. Leo kan nog net met mij op de pont springen, maar Bart mist hem. Het is lekker weer en we drinken buiten koffie. Job, Hans, Ronald, Jannie en Frans maken kennis met Bart en Leo. Willen wij langs het kanaal fietsen, terwijl zij opnamen maken vanuit de rijdende auto? Doen we. Dan rijden we naar de plek waar Owen is verdronken. Dat valt niet mee. Bart en Leo staan aan de overkant van het Amstelkanaal. En wij… wij staan bij de boom en herdenken wat er gebeurd is. Als het nu zou gebeuren, zou Owen niet zijn verdronken: er ligt een bootje voor en iemand heeft een trappetje gemaakt. En ja hoor, mijn hoofd gaat weer malen.
We nemen afscheid van Brandpunt en fietsen naar Uithoorn om bij te komen. We zijn stil onderweg, in tegenstelling tot de vogels. Die zijn ontzettend druk met nestelen en tjilpen. Een reiger waadt langzaam door de sloot, zijn staart zorgvuldig omhoog om droog te blijven. De koeien liggen onverstoorbaar te herkauwen en de chocolaatjes smaken prima. Ronald heeft een nieuwe fiets waarvan het zadel steeds zakt. We stoppen dus regelmatig even. Hans heeft een kaarsrechte weg uitgezocht: van Amstelveen direct naar Uithoorn. Eindeloos lijkt zo rechte weg altijd. Wind tegen natuurlijk. Maar wel sneller dan langs de kronkelige Amstel. Maar de volgende keer dan toch liever langs die kronkelige Amstel. In Uithoorn vinden we een terras aan het water. De appeltaart krijgt een 8-. Voornamelijk doordat het zo mooi wordt gepresenteerd. We fietsen terug via de oostkant van de Amstel. Wind mee. Dat is prettig en gaat hard. Te hard voor mij. Afreageren zeker. Hans en Job offeren zich soms op en fietsen om de beurt even met mij mee. Ja, we zorgen voor elkaar. Afpilsen doen we op het terras bij Hesp om in de sfeer van Owen te blijven. Ik ben kennelijk toch nog van streek, want ondanks een geanimeerd gesprek noem ik Hans: Ronald en Pietje Puk: Klaas. Vanaf Hesp gaat ieder zijns weegs. Ik fiets langzaam via de binnenstad naar huis. Toch nog drie kwartier. Zo ontzettend moe. Ik ben blij dat het erop zit. Zondag, 29 april wordt het uitgezonden: KRO Brandpunt, 22.15 uur.
-Marijke
KRO Brandpunt aflevering (start bij 22:00)Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

1 opmerking:

Hans zei

Ik was kennelijk ook niet helemaal bij de les want ik ben vergeten foto's te maken.