zondag 21 augustus 2011

Vulkanische Osteifel

Bezoek aan de vulkaan eifel augustus 2011-09-04

Op zaterdag 20 augustus vertrokken we in de auto van Hans via Venlo zuid oost waards  naar de Camping Laacher See in Wassenach, de zon scheen het weer zag er prima uit. Laacher See is eigenlijk een verdubbeling van woorden, zowel Laach (middeleeuws Duits) als See betekent meer in het Nederlands. De camping is prachtig gelegen aan een Kratermeer we staan met de tenten enkele meters van het water op een mooie ongestructureerde plek.
Zondag 21 augustus een prachtige wandeling gemaakt rondom de Laacher See en een vroeg middeleeuws Benedictijner Abdij in Maria Laach bezocht.
Maandag 22 augustus wederom een prachtige wandeling gemaakt, de Traum Wandeling de vier bergen tour, we passeerden hier steen groeven die al in de Romeinse tijd gebruikt werden.
Dinsdag 23 augustus was een rustdag wat mij prima beviel. Luieren, aan het water zitten, mijmeren, wat lezen, om je heen kijken, und sonst gar nichts. Waarachtig het goede campinggevoel komt over mij, dicht bij de natuur en meer dan in de stad bewust van het oneindige van het heelal in heldere nachten, en verder heel aards de wasruimte delen met wildvreemde mensen, hoe simpel kan het zijn. In de na middag hebben we een wandeling gemaakt naar Romeinse bronnen in Wassenach.
Woensdag 24 augustus waren we op weg naar een fietsverhuurplaats die we helaas nooit bereikt hebben wegens een hoog oplopend conflict tussen een wegopbreking en de Chinese TomTom Mio, het apparaat hield niet op met te zeggen: “Indien mogelijk wenden”, over een germanisme gesproken. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen in het Plaatsje Mayen waar we via de VVV een fietsenverhuur bedrijf hebben gevonden. We besluiten deze dag de Nürburgring te bezoeken en het fietsen naar de volgende dag te verschuiven. De Nürburgring ziet er imposant en multifunctioneel uit, te gebruiken voor auto-, motor- en truckraces. Ook staat er een Nep vakwerkhouten hal waar popconcerten gegeven kunnen worden een ander is omringd door Hotel Capaciteit die al naar de behoefte open of dicht is.
Donderdag 25 augustus de Maifeld radwanderweg gefietst, mooie route die gebruik maakte van een gesloten oude spoorwegverbinding. De huurfietsen waren niet heel goed maar ze hebben de barre tocht doorstaan. Zeer verrassend was dat we door een taxichauffeur in een nagelnieuwe Mercedes naar een garage werden gebracht waar de huurfietsen stonden.
Vrijdag 26 augustus zat het weer in een dip, overschaduwd door veel regen, donder en bliksem. We hebben toch nog enkele uren in de zon kunnen zitten en een kleine wandeling kunnen maken.
Zaterdag 27 augustus hebben we Koblenz bezocht. De stad waar de Rijn en de Moezel elkaar ontmoeten. Vele machthebbers zijn er doorheen getrokken, Napoleon, De Pruisen, Hitler. De stad is in het voorjaar van 1945 dor de geallieerde bombardementen grotendeels verwoest. Zo te zien heeft men veel gebouwen gerestaureerd in de oorspronkelijke stijl, ook een wanstaltig standbeeld van de keizer van Duitsland Wilhelm de 1e. Het is gigantisch groot en doet mij denken aan de omvang van de Stalinbeelden in de voormalige Sovjet Unie. Ook tijdens deze trip werd ik weer herinnerd aan verhalen van mijn vader. Koblenz was in het verleden een grote garnizoensstad. Mijn vader was hier tijdens de 2e wereldoorlog tegen zijn zin in gelegerd in een korps van rijksduitsers. Dit korps bestond uit Duitsers die al generaties lang in andere Europese landen woonden. De broer van mijn vader dook onder en heeft de oorlog doorgebracht in een pand in de Linneausstraat, mijn vader was het haasje. De Duitse troepen die zich in het voorjaar van 1945 terugtrokken bliezen de bruggen over de Rijn de en de Moezel op. Mijn vader kreeg met enkele kameraden ook een bevel om dit te doen, op de bruggen bevonden zich echter ook nog burgers. Mijn vader en zijn kameraden hebben dit geweigerd en zijn gedeserteerd, wat niet zonder risico was. Door deze actie is mijn vader in mijn ogen een beetje een held. Al googelend lees ik ook dat er zich in de 2e wereldoorlog duizenden Nederlandse dwangarbeiders bevonden in Koblenz. De ironie van het noodlot wil dat in aanvang deze dwangarbeiders gewantrouwd werden door de Rijnlanders, die in oorsprong niet erg nazi gezind waren, men dacht dat deze dwangarbeiders vrijwilligers en Hitlersupporters waren. Dit is gebeurd en de verhalen behoren inmiddels tot de geschiedenis.
Zondag 28 augustus weer terug naar Amsterdam. Ik zie terug op een goede week. De Eifel is wat mij betreft een zeer boeiend gebied wat een tweede bezoek waard is.
 -Ronald

Programma:
   20/08 - Heenreis
   21/08 - Wandeling rondom Laacher See. Bezoek aan Maria Laach
   22/08 - "Traum wandeling" Vier-Berge Tour
   23/08 - Rustdag . Zwemmen in LaacherSee . Wandeling naar Römerquellen (Wassenach)
   24/08 - Nürburg ring
   25/08 - Fietstocht Maifeld-radwanderweg
   26/08 - Rustdag . Zwemmen in LaacherSee . Avond wandeling
   27/08 - Bezoek Koblenz
   28/08 - Terugreis

Anoniem zei

Hans en Ronald,

Foto's bekeken (ook via SkyDrive). Mooie omgeving, veel cultuur. En een jongensdroom in vervulling: de Nurnburgerring met superauto's. Daarna de lucht in met Pegasus, maar jullie blijven met beide benen op de grond.
Riet

Anoniem zei

Prachtige foto's en een boeiend verhaal. Lijkt me echt de moeite waard dat gebied eens te (her)ontdekken. Marijke

Paul zei

Hoi Hans & Ronald,

Het weer heeft niet meegezeten maar desondanks hebben jullie toch nog gefietst. Die route zag er fraai uit met tunnel en brug. Weg van het autoverkeer. Goed dat jullie weer heelhuids terug zijn. Was die camping aan het meertje niet ontzettend druk met kinderen? Uit het verslag lek het heel rustig te zijn.

Hans zei

Behalve een klein speelplaatsje werd er weinig voor kinderen georganiseerd. Hierdoor was de camping ziemlich kinderfrei...!
Prima wandelweer trouwens.

Paul zei

Toen ik die foto van de geplande camping met een meertje zag, was dat voor mij reden om niet mee te gaan. Doorgaans zijn meertjescampings synoniem voor drukke en kindervolle herriecampings weet ik uit ervaring.

Morgenochtend ga ik de Ardennen in maar het weer is niet veel beter geworden. Paraplu maar voor het eerst gewoon mee.

De Süd-Eifel kan behoorlijk nat zijn kan ik uit eigen waarneming vaststellen.
We hebben zo-middag (ipv di-middag) maar de trein terug naar huis gebomen. Toch even lekker uitgewaaid.

Hans zei

Welke route hebben jullie gefietst?
Richting Trier schat ik zo.
Heb je nog foto ergens online?