donderdag 4 augustus 2011

Fietsen omgeving Nunspeet en Vierhouten

Nunspeet - Vierhouten e.o., 4 tot en met 7 augustus 2011

Eindelijk is het dan zover. Een tijd geleden mobiliseerde Hans ons per mail voor deze trip. Zelf vertrekt hij donderdag rechtstreeks vanuit z'n werk in Maarssen naar camping Samoza in Nunspeet. Hij heeft een plek vlakbij Nancy en Simon kunnen bemachtigen. In de loop van vrijdag trekken ze er met z'n drietjes per fiets op uit om de omgeving te verkennen.

's Avonds komt Paul aan, helemaal op de tweewieler vanuit Duivendrecht.
Paul vertelt Hans enthousiast over het aquaduct waar hij onderdoor is gereden ter hoogte van Harderwijk. Hierop besluit Hans om zaterdag met Paul, op weg naar huis, een stuk op te rijden en een waarneming ter plekke te doen. Inderdaad, het aquaduct is een knap staaltje techniek, heel indrukwekkend.

Rond het middaguur komen Ronald en ik aan. 's Morgens nog fietsen gereserveerd bij het hotel, nu meteen ophalen. Ronald zet m'n zadel lager en probeert z'n eigen zadel een stuk hoger te krijgen. Jammer, het zadel met de pen zijn er geheel uit en het lukt niet om het weer vast te zetten.

Terug naar de receptie en al snel krijgt hij een andere fiets. Zo dat is gefikst. Ondertussen Hans gebeld dat we zijn gearriveerd en op het terras zitten aan de koffie met apfelstrudel. Rond 14.00 uur bestijgen we onze stalen rosssen voor een ritje van 22 km van Vierhouten via Elspeet terug naar Vierhouten. We fietsen over de heide; kan niet anders zeggen dan dat het een geweldige natuur is. Maar ja, gewoon overspoeld door jeugdsentiment. Jaren geleden kwam ik 's zomers ook altijd op de hei.
Op speciaal verzoek van Ronald gaan we naar de Paasheuvel; een plek waar z'n vader vroeger regelmatig te vinden was. Na afloop afpilsen bij Nancy en Simon.

Helaas hebben Angelika en Frans hun eigen fietsen niet bij zich en haalt Hans ze op vanaf station Nunspeet om 17.45 uur. Om 19.00 uur gaan we eten. We vinden een gezellig restaurant en het eten is goed. Nadien terug naar het hotel om nog een afzakkertje te nemen en Hans gaat op z'n fiets in het donker over enge bospaadjes terug.
Nog steeds geen jacuzzi ontdekt waar je zo heerlijk in kan zitten met een glaasje bubbels, maar ja, ook niet echt naar gezocht. Later wel gevonden, maar de jacuzzi was afgedekt. Het weer was nu echt niet om over naar huis te roepen. Prima fietsweer, maar niet om in een tobbe water in de buitenlucht te zitten.

De volgende ochtend om 9.00 uur ontbijten we met z'n vieren in het hotel. Er is een goed voorzien ontbijtbuffet.
Spullen weer ingepakt en in de auto's en om 10.30 uur gaan we op pad. Hans heeft een route uitgezocht van ca. 43 km naar Wezep v.v. Heerlijke fietspaden en dat blijkt ook wel het is behoorlijk druk. We hebben haast geen wind en naar mijn mening dalen we nogal. Ben benieuwd hoe dat terug gaat, pfpfpf. Rond half een zijn we in Wezep en vinden het tijd voor een kopje koffie, maar geen gezellige tent te vinden. We zijn tenslotte op de Veluwe en daar heerst zondagsrust.
Gelukkig weet Hans zich nog op tijd te herinneren dat hier vlakbij een camping is waar je gezellig buiten kunt zitten. En inderdaad buiten zitten
maar snel onder de overkapping, een kleine bui trekt over ons heen. De terugweg wordt ingezet en Hans gooit de route om. Geen onnodig geklim en heerlijk fietsen in de luwte, wel wat meer kilometers. Maar je zit bij een fietsclub of niet.
Naast de al eerder gememoreerde prachtnatuur zijn er schatten van plaatjes, ontsproten uit het menselijk brein. Een mooi voorbeeld hiervan is fantasietuin 't Loo. Het valt me op dat op de hei geen runderen staan te grazen.
Tegen het eind van de rit, ca. 6 km voor onze eindbestemming ligt er in het bos een tweetal fietsrichtingen. Rechtdoor op een verhard pad en schuinlinks een geasfalteerde route. Hans geeft aan dat we rechtdoor moeten maar Ronald verkiest het asfalt met in z'n kielzog Angelika mee. Bij de volgende kruising zien we ze nog even maar ze vervolgen de ingeslagen weg. Hans, Frans en ik fietsen, met tussendoor een klein spetje, door naar het hotel en installeren ons op het terras.
We hebben nog even telefonisch contact met Ronald en na ruim een halfuur komen hij en Angelika er aan. Onderweg hebben ze nog een flinke bui gekregen, maar hier was op gerekend: regenkleding was in een ommezien aan.De afgelegde route was 56 km en voor Ronald en Angelika kwamen er nog wat bij.
Na nog een apfelstrudel keerden we terug naar Amsterdam.
-Riet

Samen met Riet per auto naar het Hotel de Fooreesten  te Vierhouten gereden. Het weer liet zich gelukkig van zijn goede kant zien, in ieder geval geen regen.
Na aankomst zijn we samen met Hans die middag o.a. naar de Paasheuvel in Nunspeet gefietst.
De paasheuvel nam mij mee in een terugblik in de geschiedenis van mijn vader. Het herinnerde mij aan de verhalen dat mijn vader van voor de 2e wereldoorlog, hoe hij met andere AJC”ers vanuit Amsterdam met loodzware tenten naar Nunspeet fietste. Daar op de paasheuvel werd naast ontspanning ook aandacht besteed aan scholing en stonden de bijeenkomsten in het teken van de internationale solidariteit en verheffing van de arbeidersklasse.
Het maakte mij weemoedig, alsof de geest van Koos Koos Vorrink en Floor Wibaut nog rond waarde. Helaas echt veranderd is de wereld niet.

Later in de middag zijn we op bezoek geweest bij Nancy, Simon en kinderen op de camping, waarna tegen borreltijd Frans en Angelika aankwamen in Hotel de Foreesten.

Zondag hebben we een mooie fietstocht gemaakt over de Noord-Veluwe naar Wezep. Helaas maakte God het ons bijna onmogelijk om een kop koffie te drinken, alle horecagelegenheden, snackbars en winkels in Wezep waren in het kader van de zondagsluiting dicht.
Niet getreurd de verlossing kwam van Hans die zich camping de Heidehoek herinnerde waar we enkele jaren geleden waren geweest, de koffie en de tosti waren een geschenk uit de hemel.

Rondom 16.00 uur waren we terug in het Hotel en was het fietsweekend voorbij.
Wat mij betreft een goed weekend en voor herhaling vatbaar.