zondag 4 december 2011

Stadhuis Zaandam

Het is al laat als ik mijn fiets parkeer bij De Pont. Maar ze zitten er nog: Job, Hans, Ronald en Riet, knus aan een tafeltje binnen. Het is koud, het waait hard en het blijft zeker niet droog. Geen terrasweer, maar we gaan wel fietsen. Riet niet. Zij heeft andere dingen te doen. Job stelt Zaandam voor. Hij wil het nieuwe stadhuis wel eens zien. We fietsen via onbekende paden. Zonder GPS. Niettemin doemt in de verte het Zaanse hotel op, dus zo moeilijk is het niet zonder GPS. Nu ik dichterbij kom en zie dat de hele omgeving in die namaak Zaanse stijl is gebouwd, krijg ik giechelneigingen.
Wat een decor. Ronald zegt iets over Mickey Mouse en nu verwachten wij elk moment Mickey Mouse in superformaat om de hoek te zien verschijnen. Wat een kitsch. Toch zijn sommige details best aardig. Aan de rand van dit ‘Marken’ staat een vierkante torenflat. Ook met Zaanse trapgeveltjes, maar tamelijk bescheiden gedaan. Dat gebouw vind ik wel mooi. Beneden, links en rechts van een gracht die nog niet klaar is, ligt een koopgoot. Lekker beschut en vol wandelend publiek. Kennelijk is dit toch een aantrekkelijke omgeving voor veel mensen.
Het stadhuis (en het station) zijn de kersen op de supermarktvanillevla.Aan het veel te kleine plein ligt het stadhuis met een groot balkon waar onze koninklijke hoogheid met groene hoed en rode jurk naar ons kan wuiven. We vragen ons oprecht af hoe dit plan door de gemeente kon worden goedgekeurd. Het moet wel een heel enthousiaste architect zijn geweest… Of de hele gemeenteraad is onder hypnose gebracht. Dat kan ook natuurlijk.



We nemen de roltrap omhoog – met de fietsen. Dat gaat niet helemaal van een leien dakje. Au! In het station, dat vanbinnen niets meer met Zaanse trapgeveltjes van doen heeft, maar wel joekelgroot is voor die drie lijntjes, delibereren we hoe we de terugtocht gaan aanvaarden. Ik loop alvast naar buiten voor een welverdiende smook. Omdat ik op de heenweg niet zo handig was met fiets op roltrap, neem ik nu de lift naar beneden. Dat gaat een stuk beter. Even later komt de rest en rijden wij met een omweg richting huis. Af en toe een spatje regen. Stelt niks voor. Als het even later toch echt lijkt te gaan regenen, trekken wij onze pakken aan onder een viaduct. Hans had al gezegd dat het dan dus niet meer zou regenen en hij heeft uiteraard gelijk. Hij zwaait af naar zijn huis en Job nodigt ons uit af te pilsen in cafĂ©-restaurant-bellevue De Europa. Heel gezellig. Nou nog een klein stukkie en dan ben ik ook thuis.

-Marijke

Geen opmerkingen: