zondag 17 juli 2011

Fietsvakantie in Steenwijk

14/7/2011
Afreis naar camping De Bult in Steenwijk. Op het moment dat de Tomtom niet door heeft dat we Steenwijk voorbij rijden ruiken we onraad. We stoppen en Ronald belt met de camping.
De camping eigenaar weet direct wat er aan de hand is: 'U moet zeker Camping De bult in Steenwijk hebben? Dit is Camping De Bult in Schoonhoven!"
Kennelijk zijn wij niet de eersten want het blijkt dat 'De bult' in Steenwijk (ook op de Bultweg gelegen) al ruim een jaar dicht is. We excuseren ons bij de camping eigenaar en besluiten een andere camping te zoeken in de omgeving waar Angelika en Frans in een hotel zitten.
We komen terecht op 'Residence de Eese' zetten de tenten op en drinken koffie in de hotelkamer van Angelika en Frans. Ronald sms't Paul de wijziging door.
Na een kleine wandel verkenning van de omgeving gaan we gezamenlijk eten in het restaurant van de camping. Het eten daar is matig helaas. We spreken 11 uur de volgende dag voor een fietstocht.

15/7/2011
Het weer is prima en om 11 uur vertrekken we voor een fietstocht. Ik heb een route uitgezet die ons via de Weerribben naar Giethoorn zal brengen. Paul is vandaag per fiets vertrokken vanaf Lelystad en belt ons op het moment dat wij omgeving Blokzijl fietsen. We spreken af in Giethoorn om vandaar gezamenlijk naar de camping terug te fietsen. Helaas blijken er ook nog 2 Giethoorn's te bestaan. Zuid en Noord. Paul zoekt ons in Giethoorn-Z terwijl wij door het prachtige Giethoorn-N fietsen.
Uiteindelijk vinden we elkaar toch ergens op een terras van een hotel en gaan we alsnog Giethoorn-Z bezoeken. Dit is de 'kermis' variant van Giethoorn. Hordes bootje in de grachtjes en het is een drukte vanjewelste. Buitenlandse toeristen vergapen zich aan deze versie van 'Nederland'.Morgen worden ze waarschijnlijk in het ootje genomen op de Zaanse Schans... :-)
Gezamenlijk fietsen we terug naar Steenwijk en gaan daar chinezen

16/7/2011
Angelika en Frans gaan vandaag op bezoek bij vrienden die op een camping in de buurt staan. Paul, Ronald en ik besluiten naar Appelscha te fietsen.
Omdat het weerbericht regen aan het eind van de dag voorspelt vertrekken we al vroeg (9:30).
We rijden door een prachtige bosrijke omgeving en over grote heide velden. Het dorp Appelscha zelf is niet bijzonder maar doen daar wel boodschappen. Uiteindelijk houden we het de hele dag droog op de laatste 10km na.
Op de camping begint het nu echt te regenen maar het weerbericht voor morgen is vrij redelijk.
Paul vertrouwd de zaak echter niet en pakt zijn spullen in. Door de regen zijn we wel veroordeeld tot het camping restaurant en Ronald en ik proberen de spareribs. Paul eet een tomaten soepje en een pannenkoek naturel die absoluut niet "upgradable" is. Wij eten wat sparerib vlees dat nog niet geheel zwart geblakerd is en nemen daarna afscheid van Paul die de regen getrotseerd richting NS station Steenwijk.

17/7/2011
De tenten hebben ons vannacht droog gehouden (dit was de vuurtest voor Ronald's nieuwe tent) en ons geduld wordt beloond met prachtig weer op zondag.
Angelika en Frans gaan fietsen en Ronald en ik besluiten een wandeling (De 7 heuvelen route) te doen vanaf de camping.
Vlak bij de camping liggen de landgoederen "De Eese" en "De Bult". Een heuvelachtig gebied dat in de derde IJstijd is ontstaan. In het gebied zijn 10 grafheuvels uit de Oude Steentijd waar Neanderthalers geleefd moeten hebben, lees ik. We vinden wel een aantal grafheuvel maar zien geen Neanderthalers. Een uniek oud stukje Nederland waar je ook nog karrensporen uit de Middeleeuwen kunt zien in de heide.
Omdat de weersverwachting voor maandag weinig goeds voorspeld pakken wij de spullen in en gaan huiswaarts.

Een mooie korte vakantie in een schitterend gebied,
-Hans

Anoniem zei

Kijk, kijk: jullie hebben het af en toe nog lekker droog gehad. Prachtige foto's van een schitterend landschap. Met een verslag. Leuk! Marijke