zondag 25 maart 2012

Jisp

Zonder kaart naar Jisp en weer terug
25 maart
Mooi weer, dus er zou vast wel iemand zijn dacht ik, en ja hoor het was nog geen 12.00 uur maar Marijke zat al op het terras bij de Pont.
Later kwam Job er ook nog bij, maar die ging naar een concert.
Ik wou wel weer eens naar Jisp, daar was ik al in geen jaren meer geweest. Geen van beiden hadden we een kaart bij ons, maar dat moest geen probleem opleveren. Eerst maar eens door de Kadoelen en Landsmeer naar het Twiske. Daar was het nog heel rustig, zo vroeg in het jaar, een hele belevenis. Links van ons zagen we de achterkant van de huizen van Oostzaan.
Daarna door naar Purmerland. Daar moesten we even afstappen om via een nauw gangetje tussen de huizen door linksaf te gaan, dwars door de weilanden, het spoor over, een paar doorgaande wegen kruisen, de borden volgend naar Jisp. Onderweg zagen we lammetjes in de wei, en kalveren die bij de moeder liepen, steeds met de skyline van Amsterdam en Zaanstad links van ons in de verte. We werden aan één kant een beetje rood van de zon.

Jisp bleek nog steeds uit maar één straat te bestaan. Het raadhuisje uit 1620 heeft nog tot 1991 (!) dienst gedaan. We gingen naar het enige terras, bij het zwet. Allemaal mensen in voorjaarsstemming, zelfs een paar roeiboten.
Hoe nu terug? Marijke wilde niet door Zaanstad en het havengebied. Dus gingen we dezelfde weg weer terug. Nu met de skyline van Zaandam en Amsterdam aan onze rechterhand. Marijke zag allemaal leuke huisjes met vrij uitzicht. Ik keek naar de moestuinen. Onze beide families passeerden de revue.We werden nu ook aan de andere kant rood. Het Twiske sloegen we maar over op de terugweg. In Amsterdam aangekomen, legden we aan bij Ot en Sien. Daar kwam ik vroeger ook altijd, toen ik nog in het centrum woonde. Bij bier en wijn konden we nog even nagenieten van een mooie dag.
-Jannie


Foto's (Marijke) van de fietstocht.

Geen opmerkingen: